اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین فارس‌من| نگاهی به مهم‌ترین مطالبات شما از دستگاه ‌دیپلماسی کشور

ذره‌بین این هفته روی مهم‌ترین مطالبات شما از وزارت امورخارجه است؛ از درخواست برای برخورد با سفیر آلمان تا اخراج سفرای خائن به آرمان‌های آزادی قدس شریف.

ذره‌بین فارس‌من| نگاهی به مهم‌ترین مطالبات شما از دستگاه ‌دیپلماسی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس؛ درخواست‌های متعددی از دستگاه دیپلماسی کشورمان طی ماه گذشته در «فارس‌من» به ثبت رسیده است. به ثمر رسیدن مطالبات شما از وزارت خارجه مستلزم اقدام قاطع و به موقع دیپلمات‌های کشورمان می‌باشد. در ذره‌بین این هفته به بررسی مهم‌ترین مطالبات شما از وزارت امور خارجه‌ی کشورمان می‌پردازیم:

نخست|اخراج سفرای خائن به آرمان‌های آزادی قدس شریف

خبر عادی سازی روابط کشور امارات و بحرین با اسرائیل در چند هفته‌ی گذشته فضای رسانه‌های بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داده است. روابط مخفیانه با رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۹۰ وجود داشته و امارات نخستین کشور عربی نیست که درخصوص عادی سازی روابط با اسراییل به توافق می رسد بلکه کشور های دیگری مانند مصر و اردن نیز با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کردند اما با این تفاوت که صلح آن‌ها از سر استیصال و ناامیدی بود این در حالی‌است که توافق صلح بین امارات و اسرائیل در جهت ایجاد روابط رسمی دیپلماتیک (صلح دربرابر صلح) با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

روابط رسمی میان رژیم صهیونیستی و امارات از سال‌ها قبل وجود داشت و اکنون این روابط صرفاً علنی شده است. عادی‌سازی روابط دولت‌های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی هفته‌ی گذشته اعتراضات زیادی در میان مسلمانان جهان برانگیخت؛ شما نیز با ثبت سوژه‌ای خواستار اخراج سفرای بحرین و امارات از کشورمان شدید.


دوم |احضار سفیر کشور مدعی آزادی بیان

پر امضاترین درخواست شما از دستگاه دیپلماسی کشور با ۷ هزار امضا مربوط است به «درخواست احضار سفیر فرانسه به وزارت خارجه» در واکنش به اهانت نشریه‌ی شارلی ابدو به ساحت آسمانی پیامبر اکرم(ص). توهین رسانه‌های غربی به ساحت مقدّس پیامبر(ص) اتفاق ناگواری است که در سال‌های گذشته به تناوب تکرار می‌شود. این بار نیز نشریه‌ی فرانسوی شارلی ابدو به بهانه‌ی آزادی بیان با کشیدن کاریکاتوری تمسخر آمیز، موجب جریحه‌دارشدن احساسات میلیون‌ها مسلمان در جهان شده است.

در واکنش به این گستاخی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بی تفاوتی بیان داشت: «در جایگاهی نیست که بخواهد درباره این اقدام توهین‌آمیز قضاوت کند.»

دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در واکنش به این اقدام ترجیح داد تنها به محکوم کردن این گستاخی آن‌هم در نشست هفته‌ی گذشته خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه اکتفا کند.

 

سوم|حسرت زیارت اربعین

شیوع ویروس کرونا امسال نیز زیارت معنوی اربعین را تحت تاثیر قرار داده است. پس از برگزاری با شکوه عزاداری دهه اول محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این گمانه زنی‌ها نیز تقویت شد که امسال بتوان با رعایت دستورالعمل‌ها زیارت اربعین را برگزار کرد.

بیشترین سوژه‌ها و درخواست‌ها از وزارت خارجه در این روزها مربوط می شود به تلاش و رایزنی با طرف عراقی برای برگزاری مراسم اربعین.گرچه با اعلام نظر رسمی طرف عراقی و بیان صریح آقای روحانی و مسئولین ستاد مرکزی اربعین امسال پیاده روی اربعین لغو است. اما هنوز هم کورسوی امیدی در میان مردم برای برگزاری این مراسم وجود دارد.


چهارم| شکایت از نسل‌کشی در یمن به دادگاه لاهه

۶ سال از آغاز جنگ نابرابر عربستان و یمن می‌گذرد. در طول این مدت عربستان سعودی در سایه‌ی سکوت نهادهای حقوق بشری و با استفاده از سلاح‌های غربی دست به نسل‌کشی در یمن زده است. مردم نوع دوست ایران بارها به انحا مختلف خواستار کمک رسانی به مردم یمن و جلوگیری از قحطی حاصل از محاصره و جنگ در این کشور بوده اند.

این نوع‌دوستی و اعتراض به کشتار مسلمانان یمنی در میان درخواست‌های شما از دستگاه دیپلماسی کشور نیز دیده می‌شود در یکی از مهم ترین این کمپین‌ها شما از وزارت خارجه درخواست «شکایت به دیوان لاهه از نسل‌کشی در یمن» را دارید.


پنجم|اعتراض به حذف کدرشته‌های دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه

کنکور کارشناسی‌ارشد امسال با فراز و فرودهایش بالاخره برگزار شد. اما حواشی این کنکور گویا قرار است پس از اتمام این آزمون هم ادامه داشته باشد. یکی از اتفاقاتی‌که در هفته‌ی گذشته باعث اعتراض داوطلبان کنکور ارشد شد؛ حذف کد رشته‌های دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه از دفترچه‌ی انتخاب رشته آزمون ارشد است.

در اعتراض به این حذفیات داوطلبین ارشد چندین کمپین در فارس‌من به ثبت رسانده‌اند که در یکی از آن ها آمده است: «متاسفانه برخلاف سال‌های گذشته امسال کد رشته‌های مربوط به گرایش دیپلماسی، مطالعات منطقه‌ای و روابط بین‌الملل دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه از کنکور ارشد حذف شده است، در حالی که بسیاری از داوطلبان آزمون ارشد همه ساله برای حضور در دانشکده روابط بین‌الملل رقابت سختی دارند و محرومیت داوطلبان از انتخابات رشته در گرایش‌های این دانشکده اجحاف در حق تعداد زیادی از داوطلبان و دانشجویان است.»


ششم |تحریم کره‌ای‌ها

پس از آغاز دوره جدید تحریم‌ها در دولت ترامپ، اقتصاد کشور ما با محدویت‌های بیشتری در فضای بین‌الملل مواجه شد، اما با این وجود ما می‌توانستیم برای چند ماه نفت خود را به برخی کشورها از جمله کره‌جنوبی بفروشیم دولت کره‌ی جنوبی که یکی از متحدان اصلی آمریکا در شرق آسیامی‌باشد، پس از وارادات نفت از ایران اکنون که زمان پرداخت بدهی‌هایش به ایران فرارسیده حدود ۷ میلیارد دلار از اموال ارزی کشورمان را به بهانه‌ی تحریم‌ها در بانک‌های خود بلوکه کرده است.

در واکنش به این بدعهدی کره‌ای‌ها مخاطبین علاوه بر مطالبه‌ی واکنش متقابل و مناسب وزارت خارجه، خواستار جلوگیری از واردات محصولات کره‌ای به بازار ایران شدند.


وزارت امور خارجه در خط مقدم دفاع از آرمان‌‌های اسلامی نظام و منافع مردم کشورمان در عرصه‌ی بین‌الملل است. به همین دلیل انتظارات زیادی از این نهاد مهم می‌رود، که امیدواریم بتواند در این روز‌های پرتنش جهان به وظایف‌خود در حمایت از منافع اسلامی‌مان در برابر مستکبران عالم به درستی عمل کند.


گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول